Focení profesních – business portrétů
V tomto blogovém příspěvku se s Vámi podělíme o naše tipy a triky, jak pořídit úžasné business portréty, které zaujmou a zanechají trvalý dojem.
Dobrá portrétní fotografie nevznikne za pět minut, jedná se o fotografický žánr, který si zaslouží náležitý respekt a péči… Když je spokojený náš zákazník, my jsme šťastní…
Často od žen slýcháme „na fotce chci být mladá a krásná“…
Světlo hraje klíčovou roli
O tom, jak váš portrét bude vypadat, hraje použité světlo důležitou roli. Pro ženské tváře je ideální měkké a rozptýlené světlo, které lichotí jejich pleti a zakrývá nedokonalosti. Muži naopak ocení tvrdší a kontrastnější osvětlení, které zdůrazní jejich rysy a dodá jim sílu a autoritu. Možnost používat světlo dle potřeby je jeden z důvodů, proč fotit business portréty ve fotoateliéru.
Správná póza je klíčová pro dosažení profesionálního vzhledu
Obvykle společně hledáme pózu, která dotyčnému člověku lichotí, to úzce navazuje i na úhel záběru. V poučkách stojí, „že ženy se obvykle cítí sebevědoměji, když stojí s rameny dozadu a mírně vystrčenou bradou. Můžete také experimentovat s polohami sedu, které zdůrazňují ženskost a eleganci. Muži se obvykle cítí sebevědoměji, když stojí s nohama pevně na zemi. Můžete také zkoušet polohy v sedu, které zdůrazňují sílu a autoritu“. Ne vždy to však platí. K té skvělé fotografii, co se týče pózy, je nutné se prostě propracovat. Dobré je vyvarovat se v obou případech pozici „anfas“, tedy čistě z čela, která je vhodná leda tak na nějaký průkaz.
Výraz tváře je to, co dělá portrét živým a poutavým
Pro business portrét je důležitý profesionální a sebevědomý výraz. Ženy by se měly vyvarovat přehnaného úsměvu, který může působit neprofesionálně. Místo toho zkuste jemný úsměv nebo neutrální výraz. U mužů platí totéž, v některých situacích jim může svědčit i mírně zamračený výraz. Pro mnoho lidí je portrétní business focení nepříjemné už jen při představě, že jej bude muset absolvovat. V tento moment jsme schopni pomoci, máme v zásobě mnoho triků, jak foceného uvolnit, aby na fotografii vypadal dobře, profesionálně a focení si naopak užil.
Vizážistka a foto make-up
Toto je velmi důležitý moment, ženy na portrétní business focení mohou přijít nenalíčené, u nás je v ceně focení foto make-up. V případě, že chcete přijít nalíčená, je dobré se vyvarovat například stínů nebo tvářenek s lesklými a perleťovými prvky. To pak v zábleskovém světle dělá neplechu, prostě se tato místa příliš lesknou. Pokud bude potřeba, vizážistka Vám pak udělá jen drobné korekce. Muži samozřejmě chodí nenalíčení 😊 V jejich případě používáme transparentní pudr pro zmatnění, protože od přírody mají mastnou pleť. Pudr zabrání rovněž odleskům.
Stylistka a její poradenství
Profesionální oblečení, které lichotí postavě, je pro business portrét nezbytné. Vyberte si oblečení v barvách, které doplňuje tón Vaší pleti a vlasů. Doplňky mohou dotvořit business portrét a dodat mu šmrnc. Vyberte si doplňky, které jsou jednoduché a elegantní a které ladí s oblečením. Na focení si vezměte víc outfitů, aby bylo možné je kombinovat. Pokud si nejste jistí, stylistka Vám ráda poradí, aby Vám kombinace lichotila a abyste na fotografii vypadali co nejlépe. To platí pro ženy i pro muže.
Kreativita
Obecně platí, že na fotografiích vypadá nejlépe netradiční úhel pohledu na portrétovanou osobu. Nebojte se s námi experimentovat s kompozicí a úhly záběru. Zkoušíme fotit zdola nahoru, aby jsme fotografované dodali sílu a autoritu, nebo z hora dolů, abychom zdůraznili ženskost a eleganci, či schovali některé nedokonalosti. Focení z boku zdůrazní profesionální image. Každému svědčí něco jiného a společně hledáme tak dlouho, dokud se nedobereme kýženého výsledku.
Důležitá je uvolněná pracovní atmosféra, té jsme schopni dosáhnout, když víme co se portrétovanému líbí a za jakým účelem business fotografie potřebuje. To se týká i barevnosti fotopozadí nebo dress codu společnosti, která fotografie potřebuje. Některé firmy mají pro portrétní focení zpracované manuály, i ty potřebujeme znát. Pak se jim přirozeně přizpůsobíme…
Rekvizity
Často je vhodné si na focení vzít rekvizity, tedy věci, které jsou charakteristické pro Vaši profesi, nebo někdy i pro Váš sport, zájmy a koníčky. Zejména ze začátku focení Vám taková věc pomůže se sebejistotou, věřte na fotografiích je to vidět.
Postprodukce
Po focení upravujeme fotografie v profesionálním programu Adobe Photoshop tak, aby vypadaly co nejlépe. Ukázky portrétních business fotografií najdete ZDE.
Portrét by Vás měl představit, nejen jak vypadáte, ale v ideálním případě by mělo jít z takového portrétu vyčíst spousty věcí, kromě profese, třeba i hlavní povahové rysy…
Na toto téma jsme psali již dříve, podívejte se na článek Jak na business a PR portréty ZDE
Jsme sehraný tým, profesionální fotograf Luboš Josef Marek a vizážistka – stylistka Jiřka Chrtková. Máme bohaté zkušenosti s focením portrétů pro firmy, instituce i jednotlivce.
Máte dotazy nebo se chcete podělit o své vlastní tipy na focení business portrétů? Jsme tu pro Vás. Pište, volejte, budeme rádi…